Houten wielen
Geplaatst op 20 januari 2020Begin 1900 zijn de eerste automobielen eigenlijk rijtuigen met een motor. De wielen hebben houten spaken en een houten buitenrand. Het asgedeelte is wel al van ijzer, evenals de velgen. Eerst zitten daar massieve rubberbanden om en later luchtbanden.
Op de foto is te zien hoe voor een Opel Darracq uit 1902 in de werkplaatsen van Bart Holland een houten wiel wordt vervaardigd. In dit geval is de houtsoort het veel gebruikte acaciahout, dat bekend is om zijn grote sterkte.
Het maken van de spaken is een precisieklus. Ze moeten namelijk niet recht, maar schuin staan om het wiel ‘wielvlucht’ te geven: het wiel moet de neiging hebben van de as af naar buiten te willen draaien.
Anekdote. Als Bart Holland van de Opelfabrieken de opdracht krijgt de Opel Darracq compleet te restaureren, is de auto oud en versleten, maar volgens Opel origineel. Het is echter vreemd dat de auto van voor naar achter scheef op zijn wielen staat. In de bibliotheek van het restauratiebedrijf is in een boek uit 1902 eenzelfde Darracq te zien, die wel recht staat. Het blijkt dat ooit bij de te restaureren Opel de wielen zijn verwisseld voor een andere maat.
Oud is dus niet altijd origineel…
Archief
- september 2022 (1)
- april 2022 (1)
- februari 2022 (1)
- december 2021 (1)
- september 2021 (1)
- juli 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- januari 2021 (1)
- december 2020 (1)
- oktober 2020 (1)
- september 2020 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (1)
- mei 2020 (1)
- maart 2020 (1)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (1)