Houten wielen

Geplaatst op 20 januari 2020

Begin 1900 zijn de eerste automobielen eigenlijk rijtuigen met een motor. De wielen hebben houten spaken en een houten buitenrand. Het asgedeelte is wel al van ijzer, evenals de velgen. Eerst zitten daar massieve rubberbanden om en later luchtbanden.

Op de foto is te zien hoe voor een Opel Darracq uit 1902 in de werkplaatsen van Bart Holland een houten wiel wordt vervaardigd. In dit geval is de houtsoort het veel gebruikte acaciahout, dat bekend is om zijn grote sterkte.

Opel Darracq before restoration

Het maken van de spaken is een precisieklus. Ze moeten namelijk niet recht, maar schuin staan om het wiel ‘wielvlucht’ te geven: het wiel moet de neiging hebben van de as af naar buiten te willen draaien.

Opel Darracq wooden wheel, houten wiel

Anekdote.  Als Bart Holland van de Opelfabrieken de opdracht krijgt de Opel Darracq compleet te restaureren, is de auto oud en versleten, maar volgens Opel origineel. Het is echter vreemd dat de auto van voor naar achter scheef op zijn wielen staat. In de bibliotheek van het restauratiebedrijf is in een boek uit 1902 eenzelfde Darracq te zien, die wel recht staat. Het blijkt dat ooit bij de te restaureren Opel de wielen zijn verwisseld voor een andere maat.

Oud is dus niet altijd origineel…

Opel Darracq restorated

Opel Darracq after restoration

 

Archief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en lees waarom we al meer dan 40 jaar prachtig restauratiewerk doen voor klanten van over de hele wereld.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief