Gescheurd motorblok?

Geplaatst op 1 december 2020

Vroeger bestond de koeling van automotoren uit gewoon water. Antivries of koelvloeistof zoals wij die nu kennen bestond nog niet. Bevroren water zet uit en daardoor scheurden motorblokken als het water niet tijdig was afgetapt.

Er werden diverse methodes ontwikkeld met wisselend succes om die scheuren te dichten.
In Australië had een ingenieur een techniek ontwikkeld om scheuren in motorblokken blijvend en zelfs onzichtbaar te dichten.
Het is deze techniek die in de werkplaatsen van Bart Holland verder is ontwikkeld en nu gebruikt wordt om gescheurde motoren, waar geen onderdelen meer voor zijn, te kunnen repareren.

Hoe werkt het?
Het belangrijkste is het vaststellen van de plaats en de lengte van de scheur met een speciale contrastvloeistof.
De scheur wordt vervolgens voorzien van naar elkaar taps toelopende schroefdraad-pluggen, te beginnen bij de beide uiteinden van de scheur. De zacht-metalen pluggen worden pneumatisch geplet waardoor een sterke afdichting ontstaat.

Het is zelfs mogelijk om een gat in een motorblok te dichten zoals bijgaande foto’s van een Riley-motor uit de vijftiger jaren laten zien.

Het is een geruststellende gedachte dat een originele motor weer gerepareerd kan worden.

Archief

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en lees waarom we al meer dan 40 jaar prachtig restauratiewerk doen voor klanten van over de hele wereld.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief