EnglishDeutschNederlands Selecteer taal  
 

Een GESCHEURD motorblok.. Wat nu!?


Popnagelen? Dichtsmeren?
Wat te doen als Uw motorblok of cilinderkop of differentieel-huis of versnellingsbak-huis gescheurd is en U geen vervangende delen kunt kopen? Vroeger kwam het regelmatig voor dat een blok of cilinderkop scheurde: er was nog geen (goede) antivries en de stand van (ontwerp)-techniek was niet zo hoogontwikkeld als tegenwoordig. Als een scheur optrad, was het vroeger lonend om reparaties uit te voeren in plaats van nieuwe onderdelen te kopen. Er werden dus diverse methodes ontwikkeld om scheuren te dichten, zoals lassen, pluggen, afdekken, popnagelen, dichtsmeren, enz. Succes was echter wisselend, vaak tijdelijk en sterk afhankelijk van de plaats en grootte van de scheur. Bovendien gaf de materiaalsamenstelling (legering) bijzondere problemen.

De oplossing Het antwoord werd gevonden door een Australische ingenieur die een methode vond om scheuren in elk materiaal zo te repareren dat er een blijvende afdichting ontstond, die bovendien zo goed als onzichtbaar gemaakt kon worden. Deze reparatietechniek werd lange tijd met groot succes toegepast totdat door de stijgende arbeidskosten het goedkoper werd om een nieuw blok te kopen. Bovendien gingen motorblokken door betere fabricage-tecnieken minder gauw kapot. Aangezien er dus steeds minder vraag ontstond, raakte het systeem in onbruik. In de restauratiewereld ontstond de laatste jaren echter weer behoefte aan een goede reparatiemethode van gescheurde motordelen. Het restauratiebedrijf van Bart Holland kocht de techniek en ontwikkelde de methode verder met de laatste technieken.

De reparatie techniek
Hoe werkt het? Het belangrijkste is het vaststellen van de plaats en lengte van de scheur. Dit geschiedt met een speciale contrast vloeistof. Vervolgens worden taps toelopende schroefdraadpluggen gebruikt die, mits op de juiste plaats, in de juiste volgorde en lengte en onder de juiste hoek aangebracht, de scheur dichtmaken en dichthouden. Daarna wordt met een speciale dichtingsvloeistof de afdichting vervolmaakt. De blijvende afdichting wordt verkregen doordat de plug voorzien is van van een speciale schroefdraad. De plug wordt, na voorboren, schroefdraad tappen en montage, pneumatisch geplet. Daardoor vervormt de schroefdraad en ontstaat een stevige afdichting. Met dit systeem is het bovendien mogelijk om gaten in motorblokken te dichten.

Praktijk voorbeeld bij een gat in het motorblok van een Riley motor uit 1954
Bij de Riley motor op bijgaande foto's, was niet alleen het blok gescheurd maar was er ook een compleet gat aan de zijkant te repareren. Het is opmerkelijk hoe een ogenschijnlijk waardeloos geworden motorblok weer als nieuw en onzichtbaar kon worden gerepareerd.

Bugatti motor
Bij een Bugatti motor uit de de jaren 30 van de vorige eeuw met een scheur tussen de klepzittingen en een cilinderwand, lukt het zelfs in een dag tijd de scheur te repareren zonder de motor uit te hoeven bouwen. Op dit moment wordt een scheurreparatie uitgevoerd aan een Fiatmotor uit 1926. Op deze website is dit uitgebreid te bekijken. Deze reparatietechnieken zijn ontwikkeld door de technische afdeling van Restauratiebedrijf Bart Holland waar ook complete motorrevisies en tuning van motoren worden verzorgd. Het moet voor vele oldtimer-eigenaren een geruststellende gedachte zijn dat deze reparatiemogelijkheid bestaat.



1. Het te repareren gat in een motorblok van de Riley 1,5 RME 1954


2. In het gat een plaatje gietijzer pasmaken en de naden afdichten met speciale pakkingsvloeistof


3. Schroefdraad tappen voor de pluggen


4. Indraaien van de speciale pluggen en het afzagen van deze pluggen


5. De pluggen worden pneumatisch geplet voor een blijvende afdichting


6. De pluggen worden gevlakt


7. Afwerken en polijsten van de reparatie


8. Na het schilderen van de motor is de reparatie onzichtbaar

Bronnen:
Bibliotheek Bart Holland
Foto's: Archief Bart Holland

Ons adres
Bart Holland B.V.
Plankier 22
2771 XL Boskoop

tel. +31 (0) 172 211 344
fax +31 (0) 172 218 321

 info@bartholland.com
Klant pagina's






  Wachtwoord vergeten?
In restauratie Step by Step Restauratie Bedrijf Contact
(c) 2007 Bart Holland - Trojan IT - Creative Monkeys